Ben jij hoogsensitief? Doe de test!

Persoonlijke coaching

Vorige week bezocht ik een informatie-avond over hoogsensitiviteit. Ten eerste omdat ik zelf hoogsensitief ben en daarnaast ook omdat ik het erg interessant vind en ik hoogsensitiviteit bij mijn cliënten zo ook eerder kan herkennen.

Momenteel krijgt de mens in 3,5 maand dezelfde hoeveelheid informatie te verwerken als een vorige generatie tijdens hun hele leven. Zeker hoogsensitieve mensen kunnen hier veel last van hebben


Hoogsensitieve personen:

  • Hebben een sterk ontwikkeld inlevingsvermogen.
  • Nemen allerlei subtiele signalen in zich op die anderen vaak niet opmerken. De grote hoeveelheid prikkels op een dag kunnen stressvol en vermoeiend zijn.
  • Zijn van nature vaak heel intuïtief.
  • Hebben een gevoelig lichaamssysteem en kunnen snel en heftig reageren op warmte en kou en op voor hen ongeschikt voedsel, drank, onfrisse lucht, drukke omgeving of op gebrek aan voeding of drinken op tijd.
  • Zijn plichtsgetrouw, houden van diepgang en hebben daardoor vaak een stimulerende rol in hun omgeving.
  • Kunnen intens genieten, hebben gevoel voor humor en een neiging tot perfectionisme.
  • Kunnen vaak niet goed tegen gewelddadige impressies en spanning.
  • Hebben een rijk gevoelsleven, veel gevoel en oog voor schoonheid.
  • Voelen vaak een sterke verbondenheid met muziek, natuur en/of dieren.

Hoe hiermee om te gaan?

  • Creëer tijd en ruimte voor jezelf.
  • Luister naar je lichaam.
  • Verminder de hoeveelheid prikkels (bv radio en tv soms uitzetten).
  • Zorg voor goede fysieke conditie.
  • Ga stap voor stap (leef in het hier en nu).
  • Train jezelf in loslaten.
  • Ademhalingsoefeningen en mediteren
  • Doe activiteiten die gericht zijn op ‘aarden’ zoals wandelen, tuinieren, huishouden etc.

Ben jij hoogsensitief?
Herken je jezelf in de symptomen van hoogsensitiviteit? Doe dan eens een test. En wil je er meer over weten, neem dan gerust even contact met mij op.

Bron: Hoogsensitiviteit als kracht van Carolina Bont